30 April 2012

גיוס משאבים והתרמות מקהילת העסקים בישראל


יש כמה וכמה נושאים בעלי עניין בנוגע לגיוס משאבים והתרמות מקהילת העסקים בישראל. הראשון ביניהם הוא עושר המקורות לגיוס משאבים הקיים בסביבה. ניתן לפנות לחברות היי-טק/ביו-טק, חברות פיננסיים (כגון בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות), רשתות חנויות, תאגידים (פנייה לכל מרכיב בנפרד), עסקים מקומיים, מפעלים וועדי עובדים. למרות שלכל סוג עסק דרושה גישה מתאימה, מספר קווים מנחים נוגעים לכולם: בניית קשר עם הספונסר/המשקיע בחברה הישראלית מהמגזר העיסקי עשוי לזכות את ארגונכם בפרטנר אסטרטגי לטווח ארוך. אך הוזהרתם! חוסר יושרה או היסטוריה של ביצועים לקויים מועבר מפה לפה במגזר וישפיע על האמון בכם ועל שמכם הטוב.

יש חשיבות בהכרת המאפיינים של תרבות העסקים בישראל השונה בצורה מהותית מהדגמים האמריקאיים או ה אירופאיים. הראשון הוא היררכיה מוגדרת אשר מאפשר ביתר קלות להבחין למי כדאי לפנות וכך לחסוך זמן יקר ולהימנע מפנייות לאנשים הלא-מתאימים. אם תהיו בטוחים שהתחלתם את הקשר עם ארגון בפגישה עם "האיש/ה הראשי/ת" חסכתם זמן והרבה תסכול!

מאפיין ייחודי אחר הוא שתרבות העסקית בישראל סומכת מאד על המלצות אישיות, מלים טובות מקולגה, נסיון אישי או/והכרות עם הנושא. סיכוייכם לזכות בדלת פתוחה ע"מ להציג את בקשתכם יוגבר בהרבה בעקבות הצגה חיובות של ארגונכם. הצלחה בהצגת העניין שלכם יסלול את הדרך לבניית קשר ארוך טווח. החסרון בסביבה זו הוא הקושי "לפתוח דלתות" והההשפעות השליליות הארוכות טווח הנוצרות בעקבות טעויות בהתרומה ובאיבוד האימון בכם. תרבות העסקים בישראל גם מאפיינת ע"י חיפוש אחר הטרנד החם האחרון: תופעה זו יכולה לשרת אתכם אם תדאגו להצטיין בתחומכם ולהטיב למצוא דרכים לשפר ולקדם את התוכניות שלכם הן ברמת הפרויקט והן ברמה הטכנולוגית.

לבסוף, התרבות העסקית הישראלית העכשווית אימצה לה את ההנחה שעמותות יעילות ומצליחות ניתנות ורצוי ש- יוערכו עפ"י אמות מידה אוביקטיביות. ז"א אם אין בידיכם כלי סטטיסטי מבוסס או לפחות שיטה עקבית למדידת הצלחת התוכנית שלכם והתועלת שאתם מביאים לעולם, רצוי שמיד תפתחו זאת! אין הכוונה שבהכרח יש לשכור את שרותיו של מומחה סטטיסטי ולהשקיע את רב זמנכם ומאמציכם בניתוח ההצלחה הפוטנציאלית של התוכנית. אך כלים פשוטים, כגון שאלונים לפני ואחרי הפעלית התוכנית, יהיו לסיוע רב. בינתים, החלו ברישום מספר המשתתפים מידי שנה (או במשך תקופת הפעילות של התוכנית), מספר הערים בהן אתם פועלים, או אפילו ציטוטים מ"קליינטים מרוצים". ברגע שיהיה לכם "מה להראות" אודות הפעילות שלכם, ייטב לכם.

הפנייה לקהילת העסקים בישראל לשם גיוס משאבים נעשית בדרך דומה לעבודה עם קרנות ותורמים בודדים. הבסיס לכל תרומה טובה הינו קשר איתן ואמין. דאגו לכך שתפנו לעסקים שלדעתכם שותפים לערכים ולמטרות של ארגונכם. למדו אודות כל עסק שתבחרו לפנות אליו ותתיחסו אליהם כפי שהייתם מתייחסים לקרן – לכל אחד גישה ייחודית הדורשת קשר שנבנה על בסיס ייחוד זה. ומעל הכל – זכרו את חוק 4SW
"Some will, Some Won't, So What, Someone's Waiting"
(חלק כן, חלק לא, אז מה? יש מי שממתין!)
בהצלחה, דני

דני עבד בעבר כמגייס משאבים ומנהל יחסים בינלאומיים  עבור ניר ברקת, ייזם ותורם לשעבר, כיום מכהן כראש עיריית ירושלים. בעת מילוי תפקידו, סייע למשרדי ציבור וחברה רבים בירושלים בתחום ייעוץ וגיוס משאבים לצורכי רווחה, תרבות וחינוך. כמו כן, דני מנהל קשרים שוטפים עם פילנטרופים בארץ ובחו"ל. הוא מכיר היטב את הקהילה העיסקית בארץ, במיוחד בנוגע למעורבותם בנתינה ועובד בשותפות עם דוד מאיר אפשטיין במשך למעלה משנה בייעוץ לעמותות בנושא גיוס משאבים מהקהילה העיסקית.


No comments:

Post a Comment